21.10.2022 perjantai
04.04
On ollut tiistai kun synnyin. Onkohan ollut lunta jo vai mustaa maisemaako mulle on ensimmäiseksi näytetty?
Tänä aamuna ulkona ei lampunkaan valokiilassa nenäänsä pidemmälle näe kun on niin sumuntihkuinen, lumeton nollakeli.
Toisaalta kun tuolla pimeässä seisoo, tuntuu se ylen turvalliselta maailmannavalta jossa voi itsensä pelkäksi mitään harmeja aiheuttamattomaksi nöyhtäksi kuvitella ja ajatella, ettei ainakaan teurastajadiktaattorien siemenistä ole kylvetty elämäänsä elämään.
Peräkärryn lastasin eilen haloilla, nyt täytyy pakata autoon pyykit, akut, kylmälaukku jossa lohet ja vajava prkki kahvikauraa ja koira. On oltava aikaisin Knissa kun ne verikokeet...
Halkoja lastatessa meni vasemman käden peukalonkynnen alle sälö ja kohta tirskahti toinen oikean käden keskisormeen. Pitäisikö opetella vielä vanhoilla päivillään hanskojakin pitämään?
18.11
Aamuisten verikokeiden tulokset olivat jo omasotessa tulkittavissa ja niistä kiinnostavin kolesteroliarvot 3,6! Viime keväinen 5,7. Glukoosi oli hieman yläkantissa. Saattaa kyllä olla, että testit menivät nyt pieleen koska en muistanut olla syömättä&juomatta 12 h! (Aamupuuro leipäpalasten kera ja kahvia.)
Käytiin lounaalla ABC-asemalla kun ei muuta paikkaa keksitty synttäriaterialleni. Tai oikeastaan siksi, kun ei oikein mieluisia aterioita olisi muualla ollut tarjolla. Toki jos olisi valmiuksia maksaa, niin niitäkin löytyisi. Eikä ruoka nuinkin proosallisessa paikassa huonoa ollut.
21.21
Pihahommia kaikille koko pv. P ja G ahkeroivat myös. Renkaatkin vaihdettiin molempiin autonrotteloihin. Tojotan etumaiset kumitassut sakkopinnoilla jo.
Pakoputkivuodon tyrehdyttäminen taisi kuitenkin kadottaa moottorinhäiriövalon kojetaulusta. Josta taas voi piätellä, ettei korjaamojen ynn muiden pellinallekurkkijoiden asiantuntemuksiin voi aina luottaa.
Yksikään, ei edes merkkiliikkeen korjaamo Nopan Auto, jolle jo neljä vuotta sitten ostovaiheessa jurnutin vikavalosta, epäillyt, että testerin antama analyysi katalysaattoriviasta voisi olla väärä (olisi pitänyt perua kauppa koska vikavalo syttyi kun olin liikkeestä lähdön jälkeen 50 km ajanut).
Tämä tuli minulle maksamaan noin 700€ ylimiäräistä koska näiden vuosien varrella vaihdoin ensin halvimmista halvimman katan ja sitten vielä sen kalliimman eikä lamppu sammunut sittenkään. Selvinnyt olisin kuuden euron tiivisteellä koko harmista, perkele! Olisi jäänyt myös ne typerät "100 metriä ennen katsastuskonttoria akunkengän irtikäyttö"-varotoimenpiteeltä vikavalon takia!
Jos vikavalo kuitenkin vielä nyt syttyy, kunhan olen ajanut jonkin aikaa, voi olla, että asia edelleen paranee vaihtamalla takimmainen lambda-anturi, 49€.
Tuo kirottu vikavalo on tähän mennessä syttynyt akunkengän irtikäytön tai testerillä poiston 50-70 km ajamisen jälkeen. Nyt olen ajanut jo 120 km eikä keltainen valo ole vielä vilahdellut.
1,6 VVT-moottorin "tyyppivika"; pitäkää typpivikanne pöljät. Nimenomaan typpi-.
22.45
P:lle tuli lahtelainen neiti kylään ja G:n luoksekin parit tytöt yläkertaan livahtivat. Vai jokohan ne pois lähtivät?
Huomenna iltapv junalla tulee E Oulusta.
Stora Enso, suurudellaan pröystäilevä maailmoita Brasialiaa myöten kiertävä metsänraiskaaja rakentaa Ouluun miljardeja maksavan sellutehdaslaajennuksen!
Tällä tavalla kun mottaa yhtä miljardivoittoja tahkoavaa yritystä niin sama sanojen nyrkki paukahtaa myös omaan turpaan: ei mikään firma voittoa tee ilman meitä, siis "kuluttajia". Ei ne myöskään metsiä raiskaisi jos ME ei sitä perseitämme pyyhkimällä ja muulla tavalla "kulutustavaroita" törsäämällä edesautettaisi.
Selasimpa vanhoja kirjoituksiani jotka ovat täynnä natinoitani maailmantilasta ja kopsaanpa sieltä tämänkin yön haudekattilaan juuri edellä mainittua metsäjättiä runtelevan tekstinpätkän.
https://kivaniemi07.blogspot.com/2010/10/syksyn-huurut.html
Lukekaapa uutisia Stora Enson vähättelevästä suhtautumisesta paikallisen väestön maanomistuksiin, koteihin ja alkuperäisiin keinoihin elannontuotannossa Brasiliassa, Kiinassa ja minne ikinä yhtiö onkaan lonkeroitaan soluttanut. Ylen pääuutisissa Röngän pikku haastattelu pani Stora Enson edustajan kiemurtelemaan tuolissaan ja vastailemaan mitä sattuu eli ihan muuta kuin kysyttiin. Se pelkäsi. Ei Matti Rönkää eikä meitä katsojia vaan työnantajaansa. Studiossa varmaan haisi pitkään hänen poistumisensa jälkeen pelon maustamalle virtsalle. Jouko Karvinen tietysti odotti mustan auton takapenkillä Pasilan pihalla kuin mafioso Corneleone juoksupoikaansa.
Stora Ensokin on ihmisen luomus. Ensin luotiin kuitenkin ihmisen tarpeet. Sanottiin, että tätä sinä tarvitset välttämättä. Ota lainaa ja hanki. Ja alamainen teki kuten "neuvottiin". Sitten alkoi tuotteiden mainostaminen. Haluja ja tarpeita laajennettiin. Perustettiin työryhmiä miettimään ihmisille näitä. Ja taas mainostoimistot saivat töitä, konsultit työsuhde-etuja ja -autoja. Ja niin edelleen. Me kaikki tiedämme kuvion mistä tähän kulutusyhteiskuntaan ollaan tultu vuosituhansien aikana. Evoluutio on kohdallamme tätä. Mitenkään muuten ei ole kehitytty, vain taannuttu bloireleiksi tehtaiden lihakoukkuihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti